Czy egzaminator może oblać za ekojazdę?

Wprowadzony kilka lat temu obowiązek jazdy energooszczędnej nadal sprawia kłopoty zdającym egzamin na prawo jazdy.

Na czym polega ekojazda?

Ekojazda na egzaminie została ustalona rozporządzeniem ministra infrastruktury i budownictwa w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach. Inaczej - to zadanie egzaminacyjne, które musisz wykonać, a błędne jego wykonanie skutkować może... wynikiem negatywnym egzaminu.

Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.

...oraz

Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania -stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).

Jak uniknąć błędów z ekojazdy?

Ekojazda to tak naprawdę zbiór twoich zachowań za kierownicą, jakich nauczyłeś się w szkole nauki jazdy, takich jak odpowiednie stosowanie zmiany biegów, operowanie gazem, hamulcem i sprzęgłem.  Jak być eko na egzaminie?

  • biegi zmieniaj gdy obroty silnika znajdą się w zakresie 1800-2500 obr/min. Oczywiście nie zawsze (właściwie mało kiedy) jest czas na sprawdzanie obrotów silnika, zmianę biegu na wyższy należy dokonać „na słuch”. Łatwo powiedzieć, jeszcze trudniej napisać  Zmianę biegów należy dokonać możliwie szybko, stosownie do prędkości pojazdu. Z całą pewnością „przepiłowanie” skrzyżowania na jedynce nie spodoba się egzaminatorowi, ale jeśli przekroczysz dopuszczalny zakres obrotów silnika o "kilka groszy"- nikt ci głowy nie urwie.
  • włącz 4 bieg  przed osiągnięciem prędkości 50 km/h.  Współczesne samochody mają przynajmniej 5 biegów, a niektóre 6. Z całą pewnością 4. bieg należy włączyć podczas jazdy miejskiej, czasem nawet wymagane jest włączenie 5. biegu – gdy sytuacja tego wymaga. Jazda ciągle na trójce (z prędkością 40 km/h "żeby nie przekroczyć prędkości" ) z całą pewnością będzie błędem, a jeśli ten błąd będzie powtarzał się - to egzaminator (całkiem słusznie) obleje Cię,
  • hamuj silnikiem - wiele sytuacji w ruchu miejskim (jeśli nie większość) nie wymaga hamowania hamulcem. Aby zmniejszyć prędkość wystarczy... puszczenie gazu - i już masz zaliczony mały eko-punkt na egzaminie,
  • hamując wciśnij w pierwszej kolejności hamulec, a nie sprzęgło. Wciśnięcie sprzęgła przed wciśnięciem pedału hamulca jest dobre jedynie przy bardzo niskich prędkościach,
  • nie wjeżdżaj na skrzyżowania z wciśniętym sprzęgłem.
Image: