Przez te błędy oblewacie egzamin

Oto błędy, które są najczęściej popełniane podczas egzaminów na prawo jazdy. A większość z nich wynika ze stresu egzaminacyjnego.

Spis podzieliliśmy na dwie katetorie - egzamin na placu oraz egzamin w ruchu miejskim.

Sprawdź czy zdasz egzamin teoretyczny na prawo jazdy: pełna oficjalna baza pytań stosowanych w testach na prawo jazdy

Egzamin na placu

  • brak wiedzy o zasadach egzaminu i kryteriach oceny,
  • niewłaściwe ustawienie lusterek,
  • jazda pasem ruchu do tyłu z wykorzystaniem wyłącznie lusterek (brak obejrzenia się).
  • brak umiejętności posługiwania się elementami sterowania pojazdem (ogrzewanie tylnej szyby, nawiew itp): jazda z zaparowanymi szybami,
  • jazda pasem ruchu „na system”: brak umiejętności skorygowania toru jazdy. 
  • nieumiejętność odblokowywania kierownicy i zwolnienia hamulca ręcznego,
  • błędna obserwacja pola widzenia w czasie wykonywania manewrów na placu lub obserwacja tylko w jednym lusterku,
  • brak koordynacji używania sprzęgła, gazu i hamulca przy ruszaniu na wzniesieniu

Egzamin na mieście

  • brak wiedzy o zasadach przeprowadzania egzaminu na prawo jazdy,
  • nieprawidłowe tory jazdy podczas zmiany kierunku jazdy w lewo na drogach jednokierunkowych
  • jazda na pamięć
  • jazda zbyt daleko od prawej krawędzi jezdni
  • sygnalizowanie faktu a nie zamiaru zmiany pasa ruchu– włączanie kierunkowskazu wraz z ruchem kierownicy
  • brak umiejętności oceny odległości i prędkości innych pojazdów
  • ignorowanie linii ciągłej – zmiana pasa ruchu przez linię ciągłą (tuż przed skrzyżowaniem)
  • zła dynamika jazdy
  • brak samodzielności brak reakcji na dynamicznie zmieniające się sytuacje na drodze,
  • niedostosowanie prędkości do warunków na drodze,
  • brak umiejętności wyprzedzania pojazdów, brak wiedzy o zasadach wyprzedzania, np rowerzystów
  • niereagowanie na zmiany sygnalizacji świetlnej
  • wymuszanie pierwszeństwa przejazdu,
  • nieostrożność w okolicy przejść i przystanków,
  • zły tor jazdy podczas skręcania w lewo na drogach z wieloma pasami ruchu w tym samym kierunku (np zajmowanie prawego pasa za wszelką cenę),
  • obserwowanie niewłaściwych sygnalizatorów,
  • opuszczanie ruchu okrężnego bez sygnalizowania,
  • mylenie zawracanie ze skręcaniem w lewo lub odwrotnie,
  • brak wiedzy o możliwości wykonania korekty zadania egzaminacyjnego, brak umiejętności jej wykonania,
  • jazda bez używania gazu („bo silnik warczy”) prowadzi do częstego gaśnięcie silnika,
  • pokonywanie skrzyżowaniach z wciśniętym sprzęgłem,
  • nieznajomość korzystania z dodatkowych urządzeń w pojeździe np. wycieraczek, przełączenie świateł,
  • nieobserwowanie znaków drogowych i niestosowanie się do nich

Jak jechać aby zdać?

Bądź skupionym do samego końca egzaminu. Bardzo dużo dobrze zapowiadających się egzaminów musiało zostać przerwanych już na powrocie do WORD czyli w ostatnich minutach egzaminu! To efekt Waszego rozluźnienia, zadowolenia z dobrego przebiegu egzaminu. Bądź skupiony do końca egzaminu!

Nie bój się lewego pasa. Wprawdzie przepisy nakazują jazdę możliwie blisko prawej krawędzi jezdni (czyli prawym pasem), ale to nie oznacza bezwzględnego nakazu jazdy prawym pasem (czy jak najbliżej prawego krawężnika). Gdy sytuacja drogowa tego wymaga – możesz przecież jechać lewym pasem, tak długo aż uzyskasz możliwość jazdy prawym pasem.

Właściwie sygnalizuj zamiar zmiany pasa ruchu a nie fakt. Częstym błędem egzaminacyjnym jest sygnalizowanie faktu a nie zamiaru zmiany pasa ruchu- włączanie kierunkowskazu wraz z ruchem kierownicy – bez spojrzenia do lusterka.

Zwracaj uwagę na znaki poziome. Np zmiana pasa ruchu tuż przed skrzyżowaniem doprowadzi do najechania na linię ciągłą. Niebezpiecznym błędem jest lekceważenie innych znaków poziomych jak np strzałki kierunkowe i skręcanie z niewłaściwych pasów

Nie jedź za wolno. Ani za szybko. Po prostu przestrzegaj prędkości dopuszczalnych. Jazda ze zbyt małą prędkością, czyli snucie się przez miasto z prędkością 40 km/h jest wykroczeniem drogowym. Doprowadzasz przecież do utrudnienia w ruchu. Przekroczenie prędkości o więcej jak 20 km/h zaś może skutkować przerwaniem egzaminu z wynikiem negatywnym.

Nie kopiuj zachowań innych kierowców. Pojazd przed Tobą jedynie zwolnił przed znakiem „stop” czy przed sygnalizatorem warunkowym? Nie powtarzaj jego zachowania. Ty masz się zatrzymać. Brak zatrzymania się przed sygnalizatorem warunkowym jest niczym innym jak niestosowaniem się do sygnalizacji świetlnej i stanowi poważne wykroczenie drogowe, które może kosztować nawet… 500 zł mandatu

Dostosuj prędkość do warunków drogowych. Przejazd wąską uliczką osiedlową to nie to samo co jazda główną ulicą. Pomimo braku ograniczenia prędkości, w miejscach zagrożonych masz poruszać się z prędkością bezpieczną (tzn prędkość bezpieczna obowiązuje cię ZAWSZE)

Wyprzedzaj. To manewr który jest obowiązkowy na egzaminie. Pamiętaj, że nie na każdym skrzyżowaniu istnieje zakaz wyprzedzania, ale już rowerzystę możesz wyprzedzić na każdym skrzyżowaniu.

Sygnalizuj zamiar opuszczenia skrzyżowania o ruchu okrężnym. Sygnalizowanie misi być przeprowadzone zawczasu i wyraźnie. Kierunkowskaz wyłącz po opuszczeniu ronda. Nie ma sensu gimnastykować się z wyłączeniem kierunkowskazu jeśli jesteś tuż za rondem. Po prostu brakuje Ci rąk.

Pytaj egzaminatora. Jeśli czegoś nie dosłyszysz albo nie zrozumiesz – poproś o powtórzenie komendy. Jest zupełnie naturalne, że komenda egzaminatora może być niedosłyszana albo niezrozumiała w pierwszej chwili. Pamiętasz jak przed wyjechaniem na miasto poinstruował Cię egzaminator? „Jeśli coś będzie niezrozumiałe, to proszę mnie zapytać. Czy to jest dla pani/pana zrozumiałe?” TAK – potwierdzasz, że wiesz iż możesz DOPYTAĆ się jeśli komenda była niezrozumiała.

Nie potwierdzaj ukończenia parkowania, jeśli widzisz, że jest ono przeprowadzone nieprawidłowo! Jeśli widzisz, że coś nie tak – powiedz, że chcesz wykonać korektę. Częsty błąd to brak wiedzy o prawie do korekty i umiejętności jej wykonania przy manewrach parkowania.

Nie bój się zgaśnięcia silnika. Jazda samochodem nie polega na tym, aby silnik nie zgasł. Oczywiście jeśli robisz to nagminnie, albo utrudniasz zgaśnięciem silnika ruch drogowy – to będzie błędem.

…i nie bój się, że silnik „warczy” podczas ruszania. Od tego jest aby warczał :). Jeśli silnik słyszysz, to wiesz kiedy zmienić bieg, czy zwolnić hamulec ręczny podczas ruszania pod górkę.

Używaj hamulca ręcznego na skrzyżowaniach. Na mieście podczas ruszania pod górkę egzaminator nie ocenia tego. To zadanie egzaminacyjne podlegające ocenie jedynie na placu manewrowym WORD. Na mieście auto więc może stoczyć się, zgasnąć itp… Tu kryteria oceny już nie działają. Za to o wiele łatwiej ruszyć z ręcznego niż mordować się z gazem, hamulcem i sprzęgłem

Nadużywanie sprzęgła. Wciskanie sprzęgła do hamowania jest najgorszym co możesz zrobić. Auto zachowuje się odwrotnie do tego czego się spodziewasz, ponadto nie wypełniasz zasad jazdy energooszczędnej. Ekojazda jest przecież oceniana na egzaminie.

Nie jedź na pamięć. Oznakowanie może przecież zmienić się, a dotyczy to nie tylko zasad pierwszeństwa przejazdu ale i ograniczeń prędkości.

I jeszcze jedno: nie śpiesz się na egzaminie. Nikomu - ani Tobie ani egzaminatorowi nie zależy na wydłużaniu czasu egzaminu.

Image: